Dette er sjekklista mi som jeg bruker når jeg skal gå gjennom tekster jeg har skrevet. Det meste her gjelder like mye for epost og Facebook-poster som for avisartikler og markedsføringstekster.
Sjekkliste:
Korrektur
Sjekk at alt du skriver er stava rett, at komma er der det skal være, og at grammatikken henger sammen. Min erfaring er at de færreste av oss kan dette til fingerspissene. Fordelen med å skrive for nett er at du faktisk kan rette opp feila dine. Det som er trykt, er derimot trykt. Skriver du en tekst som er svært viktig for deg, så la den gå en runde hos en korrekturleser før du sender den fra deg. Har du ikke råd til det, spør en venn om hjelp. Å lese korrektur på egne tekster synes jeg er vanskelig, jeg er helt blind for egne feil noen ganger.
Språk
Skriver du nynorsk? Bruker du a-verb eller e-verb, da (”eg likar å skriva” eller ”eg likar å skrive”)? Hold deg til en av delene, med mindre du er suveren på det som heter kløyvd infinitiv. De færreste av oss er det. Bruker du ”hjem” eller ”heim”? ”Vet” eller ”veit”? Kanskje bruker du ”vet” i brødteksten, men ”veit” i dialogen, hvis du skriver skjønnlitteratur. Det er ok, bare pass på å være konsekvent. Poenget er at du må han en bevisst holding til språket du bruker, og holde deg til malen din.
Gjennomgående formattering
Er all dialog markert på samme måte? Kulepunkter markert med enten kule, eller sjekk-tegn, eller tall? Ikke rot for mye med det, i alle fall ikke i en liten tekst. Er alle overskrifter like store, alle mellomtitler likeså? Avsnitt markerer vi med innrykk eller dobbelt linjeskift – bare pass på å gjøre det likt i hele teksten.
Se opp for gjentakelser
Søk gjennom teksten og se hvor ofte et ord blir brukt. Bruker du mye ”mye”? Litt mye ”litt”? Bruker du ordet ”ofte” ofte, kan du kanskje erstatte det med et synonym. Eller ta det vekk! (Men du må også være klar over at gjentakelser kan være en riktig fin ting, når det blir brukt med forstand. Dette gjelder mest for skjønnlitteratur. Bare se på tekstene i Trilogien til Jon Fosse, der han gjentar ord og vendinger på en måte som gir deg følelsen av å lese et stev.)
Lokaliser klisjeer og erstatt dem med egne ord
Det er fint å se for seg en far som stryker sin nydelige datter varsomt over de myke, lyse krøllene, men har vi ikke hørt det alt for mange ganger før? Mal bildet med ny pensel og egne farger, så blir teksten mer original. Mer din.
Se opp for stammespråk …
… og unødvendige fremmedord som skaper avstand til leseren. Med stammespråk mener vi et språk som er felles for en egen gruppe mennesker, for eksempel en egen yrkesgruppe. Men alle vet ikke hva ”infrastruktur” er, hva ”ad hoc” betyr eller hva en ”key account manager” jobber med. Det er fort gjort å snakke fagspråk når det er det man er vant til. Men hvis ikke målgruppa di er i samme faget, er sjansen stor for at de ikke forstår alt du snakker om. Bruker du mye fagspråk/stammespråk: Skriv om eller forklar.
Ett poeng av gangen
Det er et godt prinsipp å sørge for å bare ha ett poeng per avsnitt i teksten din.
Verb!
Etter innspill fra andre: Ikke bruk for mye adjektiv og adverb. Bruk gode verb i stedet! På IJ-kurs om nyhetsspråket for noen år siden gikk vi rundt i Tønsberg en time og samlet på verb. Svært nyttig! Og moro. Å samle på gode verb, ja, gode ord og vendinger i det hele tatt – det lønner seg! Bruk aktive verb, ikke passive.
Doble mellomrom
Dette er finpuss: Ofte får vi doble mellomrom mellom ord i en tekst. Disse er ikke så lett å se på arket eller skjermen, men en korrekturleser vil (bør) garantert finne dem. Slik fikser du det i word: Søk og erstatt. Legg inn to mellomrom (space) i søk-feltet og ett mellomrom i erstatt-feltet. Erstatt alle.