Om å skrive til Gustav og Laura

Barnebokforfattere skriver for barn, influensere skriver for mennesker som likner dem selv, og tekstforfattere skriver for målgruppa til bedrifta eller produktet de jobber med. Personlig synes jeg livet og skrivinga blir lettere og morsommere når jeg kan skrive til en persona.

Persona

Sikker på at du ikke mener person, tenker du kanskje? En persona er et slags tverrsnitt av målgruppa di, omskapt til én person. Personaen kan være oppdikta, men du kan også se for deg en person du kjenner, hvis det hjelper. Her skal du få hilse på to av mine:

Gustav

Gustav likner ganske mye på mange jeg kjenner på min alder. Han er 50 år (pluss/minus fem), selvstendig næringsdrivende, har halvvoksne barn og bor i enebolig. Gustav kjører elbil, tjener ca 500 000 i året, er gift eller samboer. Han stemmer Ap, abonnerer på to aviser og er medlem i DNT.

Laura

Laura bor i en by med mellom 10 000 og 20 000 innbyggere. Hun er 28 år, har studielån og leier bolig. Hun leier også et bed på en takterasse, hvor hun dyrker tomater, agurker og chili som hun delvis bytter med andre som dyrker ting hun ikke gjør. Laura har førerkort, men eier ikke egen bil. Hun er derimot ivrig bruker av kollektivtransport.

Og så videre …

Man vil selvfølgelig male inn flere detaljer i disse persona-bildene, man må bare passe på at det ikke blir for spisst og spesifikt.

For å skape seg en persona, kan man altså tenke: Hva har personene i min målgruppe til felles når det gjelder:

  • språk
  • utdanning
  • alder
  • yrke
  • interesser
  • verdier
  • holdninger
  • inntekt
  • lokasjon

… kommer du på noe mer?

Så ser du kanskje at jeg har utelatt kjønn. Jeg sier ikke at du må gjøre det, men jeg vil gjerne at du tenker godt gjennom hvorvidt det egentlig er nødvendig å kommunisere med bare ett av kjønnene fra målgruppa di. Det kan faktisk være en interessant øvelse i seg selv:

Hvem si handleliste står dette på?

Et eksempel som ofte dukker opp når vi snakker om målgrupper og kjønn, er reklame for produkter som bind og tamponger. Dette er produkter menn sjelden har bruk for, påpeker man da, og det er sant. Men målgruppa er vel ikke bare de som bruker produktet, men like mye de som handler, pleier vi ofte resonnere oss fram til.

Er det Gustav som handler dagligvarer i hans husholdning, ja så er han også i målgruppa, da. Så: ikke glem Gustav!

God skriving!

Legg igjen en kommentar